Saturday, August 10, 2013

ေဘဘီလံု အင္ပါယာ




                      အမ္မိုရိုက္ မ်ဳိးႏြယ္တို႔ဧ။္ အၾကီးကဲ ၿဖစ္သူ ဟမ္မူရာဘီ ဘုရင္ သည္ အယ္လ္မိုက္ တို႔ႏွင္႔ ႏွစ္ေပါင္းသံုးဆယ္မွ် စစ္ၿပဳၿပီး ေနာက္တြင္ ယူဖေရးတီး - တုိက္ဂရစ္ ၿမစ္ႏွစ္သြယ္ေဒသ ကို ဗဟို ၿပဳရ်္ ေဘဘီလံု အင္ပါယာ ေခတ္ကို ထူေထာင္ခဲ႔ေလသည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္မွာ ယူဖေရးတီး ၿမစ္ကမ္း ေပၚတြင္ရွိေသာ ေဘဘီလံု ၿမိဳ႕ၿဖစ္ေလသည္။ ၄င္းကို အစြဲၿပဳရ်္
ထို ၿမစ္၀ွမ္းလြင္ၿပင္ကို ရႈိင္းနား လြင္ၿပင္ ဟု ေခၚတြင္ရာမွ ေဘဘီလံုနီးယား လြင္ၿပင္ဟု အမည္တြင္ခဲ႔ေလသည္။

                     စစ္ပြဲကာလ လြန္ေၿမာက္ၿပီးေနာက္ ဟမ္မူရာဘီ ဘုရင္သည္ ( 12 ) ေက်ာ္မွ် ထီးနန္း စိုးစံကာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဆိုင္ရာ ၿပဳၿပင္ ေၿပာင္းလဲ မႈမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ၿခင္းအားၿဖင္႔ သူသည္ လက္ရံုး ရည္သာမက ၊ ႏွလံုးရည္ ပါ ၿပည္႔စံုသူ ၿဖစ္ေၾကာင္းကို သက္ေသ ၿပႏိုင္ခဲ႔ေလသည္။ တစ္ဖက္ တြင္လည္း ၿမိဳ႕ေတာ္ ေဘဘီလံု အား ယဥ္ေက်းမႈ ဆိုင္ရာ အၿမင္႔ ဆံုး ၿမိဳ႕ေတာ္ အၿဖစ္ ေရာက္ရွိေအာင္ စြမ္းႏိုင္ႏိုင္ခဲ႔ေလသည္။ ထို ယဥ္ေက်းမႈအား ေဘဘီလံု ယဥ္ေက်းမႈ ဟု ေခၚဆို ၾကေလသည္။ 

                    ဟမ္မူရာဘီဘုရင္ လက္ထက္တြင္ ကမာၻ႔ ပထမ ဆံုးေသာ တရားစီရင္ေရး ဥပေဒ အၿဖစ္ ကိုဓ ဥပေဒကို ၿပဳစုခဲ႔ေလသည္။ စာေၾကာင္းေရ ( 3600 ) ေက်ာ္ ပါ၀င္သည္႔ ထို ဥပေဒကို ေဘဘီလံုရွိ မာဒပ္ နတ္မင္းအား ရည္စူး တည္ေဆာက္ထားသည္႔ ၀တ္ေက်ာင္းေတာ္အတြင္းတြင္ အၿမင္႔ ရွစ္ေပရွိ ေက်ာက္စာ တုိင္တြင္ ေရးထြင္းစိုက္ထူထားခဲ႔သည္ကို ယေန႔ထိတုိင္ မပ်က္စီးေသး ပဲ ေတြ႔ၿမင္ႏိုင္ေလသည္။ ထို ဥပေဒတြင္ မုဆိုးမ ၊ မိဘမဲ႔ ကေလးသူငယ္ ႏွင္႔ ဆင္းရဲသားတို႔ အတြက္ အထူးကာကြယ္ေပးရန္ ၿပဌာန္း ထားၿပီး လာဘ္ ေပး လာဘ္ ယူမႈမ်ားကိုလည္း ၿပင္းထန္စြာ စီရင္ ေစခဲ႔ေလသည္။ ကာကြယ္ေရး အေနၿဖင္႔ အၿမဲတမ္း စစ္တပ္ကို ဖြဲ႔စည္းထားၿပီး နယ္ၿခား ေဒသမ်ား ကို ကာကြယ္ေပးထားႏိုင္သၿဖင္႔ တုိင္းၿပည္သည္ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္း သာယာ ခဲ႔ေလသည္။ 

                   စီးပြားေရးတြင္ အဓိက ထုတ္ကုန္ မွာ စိုက္ပ်ဳိးေရးမွ ၿဖစ္ထြန္းသည္႔ ေကာက္ပဲ သီးႏွံ မ်ား ၿဖစ္ေလသည္။ စြန္ပလြန္သီး မွာ အဓိက ေရာင္းကုန္ ၿဖစ္ၿပီး အၿခား ထုတ္ကုန္မ်ားမွာ သိုးေမႊး ႏွင္႔ သိုးသားေရ မ်ား ၿဖစ္ေလသည္။ သိုးေမႊး ရက္လုပ္ၿခင္းမွာလည္း ေအာင္ၿမင္တဲ႔ စီးပြားေရး တစ္ခု ၿဖစ္ခဲ႔ေလသည္။ 

                  ဘာသာေရးတြင္ ဆူမာရီးယန္း နတ္ဘုရားမ်ားကို ဆက္လက္ ကိုးကြယ္ ခဲ႔ၾကေသာ္ လည္း အမ္မိုရိုက္မ်ား အုပ္ခ်ဳပ္သည္႔ ေခတ္ ၿဖစ္သည္႔ အားေလ်ာ္စြာ ၄င္းတို႔ ကိုးကြယ္သည္႔ မာဒပ္ နတ္မင္းၾကီးအား အၾကီးကဲ နတ္မင္း အၿဖစ္ ထားရွိ ပူေဇာ္ ၾကေလသည္။ နတ္သမီး မ်ားအနက္ အစ္ရွတာ အမည္ရွိ အခ်စ္နတ္သမီးအား အၾကီးကဲ အၿဖစ္ သတ္မွတ္ ခဲ႔ေလသည္။ ဆူမား-အတ္ကက္ ေခတ္ က ကဲ႔သို႔ပင္ နတ္ဆရာမ်ားဧ။္ ယဇ္ ပူေဇာ္ ၿခင္းမ်ားမွ လည္းေကာင္း ၊ နကၡ တာရာ မ်ား ၾကည္႔ရႈ႕ရ်္ ေသာ္လည္းေကာင္း ေရွ႔ၿဖစ္ အေဟာ မ်ားကို ယံုၾကည္ ခဲ႔ၾကေလသည္။

                  ေခတ္ကာလအရ စာေပ အေရး ၊ အဖတ္ တက္ေၿမာက္သူ ရွားပါးေသာေၾကာင္႔ စာေရး စာခ်ီ အလုပ္သည္ အထက္တန္းစား အလုပ္ၿဖစ္ ခဲ႔ေလသည္။ အက်ဳိးဆက္အားၿဖင္႔ စာအေရးသား ကၽြမ္းက်င္လွ်င္ အထက္တန္းစား က်သည္ဟု သတ္မွတ္ရ်္ ကေလးအရြယ္မွ စကာ စာသင္ၾကား ေရး ကို ၿပဳလုပ္ခဲ႔ေလသည္။

                 ဟမ္မူရာဘီ ဘုရင္ ကြယ္လြန္ၿပီး ေနာက္တြင္ ေဘဘီလံုနီးယား လြင္ၿပင္ အေရွ႔ ဘက္ ႏွင္႔ ေၿမာက္ဘက္ ေဒသမ်ားရွိ ကုန္းၿမင္႔မ်ားေပၚတြင္ ေနထိုင္ေသာ ကတ္ဆိုက္ လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ေဘဘီ လံုနီးယား လြင္ၿပင္သို႔ ဆင္းသက္ အေၿခခ် ေနထိုင္လာခဲ႔ၾကေလသည္။ ထိုသို႔ အေၿခခ် ေနထုိင္ လာ သည္ကို ဟမ္မူရာဘီေနာက္ ဆက္ခံသည္႔ မင္း မ်ားက မည္သို႔မွ် တားၿမစ္ႏိုင္ၿခင္း မရွိခဲ႔ၾကေခ်။ ဟမ္မူရာဘီ ကြယ္လြန္ၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ( 200 ) မွ် အၾကာတြင္ လြင္ၿပင္ၾကီးဧ။္ အေနာက္ေၿမာက္ဘက္မွ ဟစ္တုိက္ လူမ်ဳိးမ်ားက ေဘဘီလံုနီးယား လြင္ၿပင္ၾကီးသို႔ က်ဴးေက်ာ္ကာ ၿမိဳ႕ေတာ္ ေဘဘီလံု ကို သိမ္းပိုက္ ကာ စည္းစိမ္တို႔ကို လုယက္ ယူငင္ၿပီး ၿပန္လည္ထြက္ခြာ ၾကေလသည္။ ထိုသို႔ ၿဖင္႔ ေဘဘီ လံုတြင္  ဟမ္မူရာဘီဧ။္ မင္းဆက္ ၿပတ္ ကာ ႏိုင္ငံအား ဦးေဆာင္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္သည္္႔ ေခါင္းေဆာင္ ေကာင္းလည္း မေပၚထြက္ခဲ႔သၿဖင္႔ ေဘဘီလံု အင္ပါယာသည္ ဖရိုဖရဲ အေနၿဖင္႔ ဘီစီ ( 1746 ) အထိ တည္ရွိေနစဥ္ ကတ္ဆိုက္ လူမ်ဳိးမ်ားက ေဘဘီလံုတြင္ အခက္ခဲမရွိ အုပ္ခ်ဳပ္ သူမ်ား ၿဖစ္လာခဲ႔ၾက ေလသည္။

                  ထိုသို႔ၿဖင္႔ အခ်ိန္တိုအတြင္း အထက္တန္းက်ၿပီး ၿမင္႔မားေသာ ေဘဘီလံုယဥ္ေက်းမႈ အင္ပါယာၾကီးသည္ ထို အခ်ိန္မွ စတင္ကာ ေနာင္ ႏွစ္ေပါင္း တစ္ေထာင္ေက်ာ္ၾကာ ေပ်ာက္ကြယ္ ခဲ႔ေလသည္။

ေရာခ႔္ကာ

စာကိုး  -  ၀ီကီဒီပီးယား လြတ္လပ္စြယ္စံုက်မ္း





   

No comments:

Post a Comment